39. Kap./1 * (Verehrung der „Gottheits-Amme“) — Die Elfenbein-Madonna aus dem 13. Jahrhundert

Dieser Beitraf bezieht sich auf mein Magic of Nature Blog.

Im Oktober 2012 war ich in den USA und hielt den Vortrag „Nature as a Female Magician in Early Modern Imagery” auf dem Annual Meeting der Sixteenth Century Society & Conference in Cincinnati, Ohio, am 26. Oktober 2012. The paper is reproduced in my blog Heinz Schott’s Unpublished Writings & Miscellanea

Damals besuchte ich auch das Taft Museum of Art, in dem mir diese Madonna, im 13. Jahrhundert aus Elfenbein geschnitzt, besonders auffiel: eine majestätisch und zugleich anmutige Himmelskönigin mit einem zierlichen göttlichen kind auf dem linken Arm. 

450px-WLA_taft_Virgin_and_Child_from_the_Abbey_Church_of_Saint-Denis

Open Source image: Wikimedia Commons.

Hier der Link auf ein etwas besseres Foto

Virgin and Child
Paris, France, about 1260-80

Virgin and Child, Paris, France, about 1260-80. Ivory with 19th-century silver crown

One of the most important surviving medieval ivories, this statue was produced in Paris for the treasury of the Abbey Church of Saint-Denis, the birthplace of Gothic architecture and burial site of French kings. With her right knee bent to support the Christ Child, the Virgin’s pose reflects the shape of the elephant tusk from which it was carved. Originally this elegant sculpture was the centerpiece of a group including two standing angels and a smaller flying one. In 1811 following the French Revolution, this confiscated religious treasure was sold, and the Virgin’s original gold-and-jeweled crown and emerald brooch were lost.

This description was taken from the Taft Museum of Art (Cincinnati)

Advertisements